Min tilgang

Vores børn skal have masser af nærhed og god varm kontakt. Det vil hjælpe til, at de tydeligt kan mærke, at vi hører sammen. Kontakten næres gennem dejlig leg og ved, at vi lytter til dem -lytter til deres oplevelser, tanker og sjove ideer og lytter, når de har det svært og har brug for at græde eller være vrede.

_MG_8410.jpg

Kontakt, leg og nærvær

Hos mig kan du lære, hvordan du med kontakt og nærværende leg  kan give dit barn en form for opmærksomhed, som det virkelig kan forstå og kan tage ind. Legen kan understøtte de ting, dit barn er optaget af for tiden, den vil styrke jeres relation, og du kan få et unikt indblik i dets liv.

Hvis du er en af de mange, der synes, det kan føles svært eller kedeligt at lege, er der faktisk god mulighed for, at du kan få vækket lysten igen. Det vil gøre stor glæde både hos dig selv og resten af familien.

Lær at forstå dit barns følelser

Du vil komme til at forstå mere om dit barns følelser og få redskaber til at håndtere dem. Du vil lære at skelne mellem, hvornår dit barn har brug for konkret hjælp og, hvornår det har brug for, at du lytter.

Du vil lære, hvordan du da med omsorg og roligt nærvær kan være sammen med dit barn i stedet for at have fokus på at stoppe gråd og vredesudbrud. Hvis du kan lytte afslappet og nærværende, vil dit barn få mulighed for at arbejde sig gennem modgang og svære stunder, og det vil efter et stykke tid kunne komme ud på den anden side. Der kan ske noget af en forvandling. Fra at have haft et misfornøjet barn, der var utilfreds med alt, vil du nu se et barn, der sprudler af glæde, har nye ideer og som igen kan nyde at være sammen med andre mennesker.

Sunde grænser

Vi forældre gør alt, hvad vi kan, for at skabe rammer i familien, som befordrer, at vores børn kan trives. Men det er ikke altid nemt at hitte ud af, hvor og hvordan det er godt at sætte grænser, og især ikke, hvis vi først selv er blevet irriterede.

I Familieskolen ser vi på, om der er noget, der burde være anderledes, for når rammer og forventninger passer godt til, hvor dit barn er i sin udvikling, vil tingene ikke ligeså nemt køre skævt. Grænserne skal også helst afspejle jeres værdier og målet er, at det skal være rart og givende for alle at være en del af jeres familie.

Vi arbejder med, hvordan du kan sætte grænser, så de bliver en hjælp for dit barn, og I kan komme tættere på hinanden, i stedet for at konflikten øges.

Som udgangspunkt opfører børn sig godt, så længe de overhovedet kan. Men nogle gange kan de ikke, og der har de brug for hjælp. For eksempel kan det være, at I ikke skal have is til dessert, og det udløser stor utilfredshed. Det er faktisk ikke, fordi det er forfærdeligt for dit barn, at I ikke skal have is; men dit gode venlige “Nej” virker ligesom at prikke hul på en ballon. Hvis du roligt og nærværende kan holde fast og lytte til frustrationen, kan dit barn komme af med spændinger, der har hobet sig op i løbet af dagen, og bagefter har det aktuelle “problem” opløst sig.

At kunne sætte grænser med varme og respekt er rarere for alle parter, og det er også et nyttigt redskab. Det kan bruges mange steder, f.eks. til at komme ud ad døren om morgenen, have hyggelige måltider, hjælpe hvis børnene skændes, og til at putte dem, så de kan falde i søvn på en fredfyldt måde.

Forstå dine egne følelser

At være forælder er ikke altid nemt, og at prøve at gøre tingene på en anden måde end du plejer, kan være krævende. Der kan komme mange følelser op.

En del af os synes, det er svært og kedeligt at lege. Eller vi har helt glemt, at man overhovedet kan have pudekamp. Mange af os bliver fortvivlede og aner ikke, hvad vi skal stille op, når vores børn skriger eller græder højlydt. Nogle af os kan føle os trængt op i en krog, når børnene “trykker på vores knapper” igen og igen, og vi ender med at eksplodere. Nogle gange kommer vi til at skælde ud, selvom vi ikke vil.

Fælles for os er, at vi er gode forældre. Vi gør os virkelig umage for at skabe en dejlig familie, og vi ønsker at gøre det allerbedste for vores børn.

Men det var de færreste af os - hvis nogen overhovedet - der fik denne form for opmærksomhed og støtte, da vi var børn. Familieskolens tilgang er en anden end den opdragelse, mange af os selv oplevede. En med masser af leg, sjov og betænksomhed og en, hvor børn mærker, at vi også er der, når de er kede af det og frustrerede.

Så hvordan finder vi os til rette med denne nye måde at gøre det på? For at det skal blive godt for både børnene og for os, må vi se på vores egen historie, vores egen barndom, og tage os af, hvordan vi selv er blevet præget og det, vi har med os.

Få støtte til dit forældreskab

Tilgangen i Trines Familieskole vil styrke og støtte dig som forælder. Den vil give dig et solidt fundament og hjælpe dig til at opdrage dit barn med leg, nærvær, og sunde grænser. Den vil støtte dit barn til at bevare sin kreativitet og livsglæde og med tiden blive mere og mere robust.

Tilgangen vil styrke jeres kontakt og forbundethed, den vil give glæde og trivsel i familien, og efterhånden vil du kunne skabe den varme afslappede stemning og fællesskabsfølelse, som du gerne vil give dit barn.

Jeg har konkrete gennemprøvede redskaber fra Hand in Hand Parenting, som jeg selv og tusindvis af familier rundt omkring i verden bruger.

_MG_8125.jpg

Vi vil gerne have, at vores børn kan mærke sig selv godt, kan mærke, hvad de interesserer sig for og gerne vil.

Vi vil gerne have, at de har et godt indre kompas, at de kan mærke, hvad der er godt og skidt og kan sige fra, når de bliver udsat for dårlig behandling.

Vi vil gerne have, at de har god selvtillid og er følelsesmæssigt robuste.

Vi vil gerne have, at de er gode til at arbejde sammen, at de ved, at de kan tænke deres egne unikke tanker og har masser at bidrage med til verden.

I kan lære, hvordan I kan hjælpe til at bringe dem i den retning.

Man kan begynde helt fra begyndelsen af deres liv.